Testidatan kerääminen on pienin resurssein työn takana ja olenkin aloittanut yhteistyön britannialaisen kollegani Robert J Barrettin kanssa saadaksemme enemmän ja enemmän dataa. Robert testaa paljon, ja oikeastaan harjoitellessaankin hänellä on joku testi menossa - aina. Kadehdittavan liukas asento on tulosta vuosien testaamisesta ja osin pienestä koosta. Olemme viime aikoina jakaneet havaintojamme ja testejämme ja tässä tekstissä availen hänen etukiekkotestinsä tuloksia. Testi toteutettiin kolmella modernilla etukiekolla, joissa kaikissa oli sama rengas samalla paineella. Testin ajatuksena oli verrata kahta premium-luokan kiekkoa ns. budjettioptioon. Seuraavassa tuloksien kertomaa:
Etukiekko
|
CdA
|
Teho / 40kmh
|
Premium 1
|
0.1943
|
213.5
|
Premium 2
|
0.1988
|
214.5
|
Budget 1
|
0.2043
|
218.5
|
Premium 1 oli nopein
testatuista vaihtoehdoista, mutta vain marginaalisesti nopeampi [1w]
kuin Premium 2 Näin kahden takana tuli budjettikiekko, Budget 1,
mutta yllättävän vähän [5w]. Täytyy kuitenkin muistaa, että
haarukan ja kiekon vaikutus ilmavirtaan saattavat muuttaa tuloksia
hieman. Tämä haarukan (ja jarrun) sekä kiekon interaktio on
suuremmin havaittavissa esimerkiksi kolmipuolaisten kiekkojen kanssa
toimittaessa.
Mielenkiintoista on
kuitenkin miettiä tätä myös investoinnin kannalta. Premium 1 ja 2
ovat hintaluokaltaan aivan eri tasoa kuin Budget 1: yli 1200€ vs
alle 500€. Tämä tekeekin valinnasta mielenkiintoisen; oletko
valmis maksamaan yli 100€ per säästetty watti lisää vai onko
saman arvoinen nettoetu saavutettavissa muualla:
Etukiekko
|
Hinta
|
€ /W
|
Premium 1
|
1575€ (UK)
|
217.10€ € / W
|
Premium 2
|
1250€ (Saksa)
|
190.00 € /W
|
Budget 1
|
490€ (UK)
|
0.00€ / W
|
Huom. Toimitusmaksua ei huomioitu.
Premium 1 ja Budget 1 laskettu parista.
|
Seuraavassa
tekstissä taulukoimme erilaisten varusteiden vaikutusta ajajan
aerodynamiikkaan ja niiden suhdetta hintaan.
Aerodynaaminen paremmuus yleensä punnitaan sillä kuinka hyvin kiekko säilyttää ominaisuutensa eri kohtauskulmilla. Ei ole kovinkaan vaikeaa suunnitella muotoja toimimaan nolla kohtauskulmalla jolloin itse asiassa kiekkojen merkitys on kaikista vähäisintä. Vasta suuremmilla kohtauskulmilla eri vanneprofiilien ominaisuudet alkavat oikeasti vaikuttamaan.
ReplyDeleteErittäin totta. Kohtauskulmat eivät kuitenkaan muutu kovin radikaalisti pyöräilysuorituksessa; tutkimuksen mukaan Yaw angle on yli 50% ajasta alle 5 astetta ja ~80% ajasta alle 10 astetta. Joten kohtaus kulmat säilyvät melko matalina suurimman osan aikaa. Toki eri vanteet ja eri profiilit käyttäytyvät eri tavoin, jo pienissäkin kulmissa. :)
Delete