Sunday, 4 February 2018

Vanhaa ja uutta dataa

Datalla on kiva leikkiä. Lepopäivänä päätin siis palata dataan. Aikani leikittyäni päätin vetää asioita yhteen.

Eräs analyysi näytti seuraavalta: Mitä se sitten kertoo; x-akselilla on lähtötaso ja y-akselilla lopputulos. Käytännössä: jos sinulla on arvio CdA:sta, sijoita se X kohdalle ja laske tulos. Y on arvio CdA:sta testin jälkeen (huomioimatta asuja ja kiekkoja) ja perustuen ainoastaan muutamaan esimerkkitapaukseen. Aineisto on vielä rajallinen, joten tulos ei ole tarkka ja parannee vielä varusteiden optimoinnin myötä.



CdA / Arvio CdA:sta on 0,27.

Y=1,062*0,27-0,0322 -> Y=0,2545
Mitä tuo parannus sitten tarkoittaa? Teoriassa kuski ylläpitää 40km/h nopeutta 12W vähemmällä teholla tai kulkee 0.7km/h kovempaa samalla teholla. 40km aika-ajossa matka taittuisi noin minuutin kovempaa.

Seuraavaksi vertailin ajoasennon muuttujia ja CdA-arvoa korrelaation kautta. Mitä korkeampi pylväs, sen olennaisempi asia se on CdA:n muodostumisen kannalta:


Varsin pieni yllätys on se, että tärkeimmät tekijät ovat asennon pituus ja korkeus (myös satulan ja pädien välinen droppi).


Seuraavaksi tarkoitukseni on alkaa rakentamaan mallia, jonka perusteella voisin päätellä erilaisten muuttujien perusteella erilaisten muutosten vaikutusta CdA-arvoon. Esimerkiksi, silloin voi alustavasti arvioida eri satulan korkeuksien vaikutusta CdA:han kunkin yksilön kohdalla, kunhan tietoa on riittävästi asennosta on riittävästi. Sen lisäksi tarkoitus on rakentaa laskin, joka antaa suoraan vertailulukuja nopeuteen. Tästä toivottavasti lähitulevaisuudessa lisää. :)


No comments:

Post a Comment