Tuesday, 27 June 2017

#arodynamics - Myös kitka lisää vastusta

Kun painotuksena on pelkkä laadukas juoksuharjoittelu, eivät määrät ole entisellään. Treenit sujuvat aikataulussa ja homma kehittyy hyvin. Rock The Top odottaa kuukauden päässä Saksassa. Olen innoissani, ja en millään malta odottaa.

Treenin vähempi volyymi tarkoittaa siis aikaa tutkia ja kokeilla muiden töiden ohessa. Markkinoilla on monenlaisia erityiskäsiteltyjä ketjuja, laakereita ja muita voimansiirron kitkaa vähentäviä varusteita – kaikki eri hintaisia. Aerodynamiikka on yksi asia, mutta mahdollisuuksia parantaa menoa löytyy myös voimansiirrosta ja renkaista. Voimansiirrosta voi säästää jopa 5W ja minä jos kuka rakastan ajatusta ja teoreettisia mahdollisuuksia ilmaiseen vauhtiin.

Vaihtelevassa kelissä en tänään lähtenyt tarkkailemaan sateen mahdollisuutta ja testaamaan vierintävatuksia vaan pistin labran pystyyn varastoon. Se on ollut pitkään mielessä, mutta nyt otin sen asiakseni. Olen tutkinut erilaisia mahdollisuuksia tehdä oma kestävä ketjuvaha, ja ennen minulla on yksi versio ollutkin kokeilussa. Sen tarina päättyi eeppisiä mittasuhteita lähetyvään sotkuun. Tiedän, että käytössäni olleet aineet olivat oikeita, mutta käsittely tapani aiheutti hieman ylimääräistä sotkua parhaimmillaan (ja pahimmillaan). Öljytahrat ovat vallan v****maisia ja niiden syntymistä ei voinut välttää.

Tänään käytin laadukkaan ketjuöljyn ja spesiaalipuuterin sekoitetta ketjun käsittelyyn ja sen jälkeen pesua. Ketjuun (tai sen pätkään paremminkin) jäi huikean hyvä tatsi, mutta vielä en sitä käytännössä ole kokeillut voimansiirrossa. Pääasiallisesti ajattelin kyseessä olevan ketjun ja pakan käsittelyyn tarkoitetun aineen. Alustava tutkimus ja saman pulverin muut käyttäjät ovat todenneet sen kestävän kulutuksessa hyvin, joten kitkan vähentämisen lisäksi tämän pitäisi myös kestää verrattain hyvin. Toistaiskesi en ole tosiaan käsitellyt koko voiman siirtoa vaan sen sijaan tein pikakokeen rasvatulle Shimano 105 vaihtajan rissalle:
Jockey treatment


Pikakokeen resepti:
1. Pura rissa osiin
2. Pese ja putsaa rissan osat
3. Käsittele osat pulveriöljyllä pumpulipuikon avulla
4. Kokoa rissa

Tulos oli ihan mukava, mutta sillä on enemmän viitearvoa (vai peräti vain viihdearvoa). Minun täytyy myös jatkotestata käsittelytapoja, jos löydän vielä parempi ratkaisuja. Jatkossa tulen myös tekemään rullilla tai vastuksella kenttätestit, jos hyvä tuntuma näkyy jopa tehomittarissa. :)

Ja nyt on aika lähteä Granin vuorelle simuloimaan Zugspitzen nousua.

No comments:

Post a Comment