Eilinen tehotreeni
herätti ajatuksia ja havaintoja tästä suhteesta. Varoituksena:
saattaa ajoittain sisältää silkkaa ajatuksenvirtaa. :)
Asentoni toimii, josta kertoo ajamani triathlonsimulaatio tiistaina. Ajoin kevään parhaan harjoitukseni; puolimatkan (90km) täysin aerobisella alueella harjoitusvarustein (ja päälle maastojuoksu, mutta se ei kuulu tähän pohdintaan):
Asentoni toimii, josta kertoo ajamani triathlonsimulaatio tiistaina. Ajoin kevään parhaan harjoitukseni; puolimatkan (90km) täysin aerobisella alueella harjoitusvarustein (ja päälle maastojuoksu, mutta se ei kuulu tähän pohdintaan):
Matka | 90.05km |
Kokonaisnousu | ~850m |
Nopeus | 37.0km/h |
Syke | ~90% / aerobinen kynnys |
Teho | ~75% FTP (arvio) |
Pw:Hr | 4.39% |
Huomiona:
Päättelen asennon toimivuutta aerobisella alueella Pw:Hr
suhteen perusteella. Pw:Hr suhde pysyi hyvänä kokoharjoituksen ajan
(<5%), mutta mainitsemisen arvoista on sen pysyminen alle 2% ennen
Velskolan mäet sisältänyttä osuutta. Pw:Hr, eli aerobinen
eroavuus (engl. Aerobic decoupling) tarkoittaa syke- ja tehotasojen
eroamista rasituksen myötä, jossa alle 5-6% taso indikoi hyvää.
Tämä tarkoittaa käytännössä, että asento ei aiheuta
merkittävästi kasvavaa aerobista kuormaa minulle pidemmällä
matkalla. Miksi se sitten nousi juuri Velskolassa? Syy löytyy
mäkisen maaston vaatimuksista: tasaisemmilla osilla teho ja
normailsoitu teho (P ja NP) olivat ~4% eron sisällä, mäkisellä
Velskolan tiellä tuo ero oli ~10% ja jyrkimmät pätkä jouduin
työskentelemään jopa anaerobisen kynnyksen yläpuolella.
Päähuomioni
liittyi asennon tietynlaiseen helppouteen intensiteetin ollessa
riittävän alhainen. Keskittyminen sekä asentoon, että tahdin
ylläpitoon sujui huomattavasti paremmalla kontrollilla kuin eilen
tehoharjoituksen pyöräosuudella. Tuo osuus oli 3*6min @ ~106-110%
FTP. Tällä kertaa asennon ja tehontuotto eivät tulleet helposti ja
päädyin kompensoimaan jompaa kumpaa. Tästä sain myös infoa
huoltojoukoilta, kiitoksia siitä. Karkeasti; tuotin tehoa
kontrolloimatta asentoa tai kontrolloin asentoa tehon kustannuksella.
Toisaalta haasteet korkealla teholla eivät ole tavoitteiden kannalta
niin olennaisia kuin esimerkiksi maantiellä aika-ajoon tähtäävillä
urheilijoilla. Se missä minulla tuo kynnys asennon hallinnan kanssa
kulkee olisi testattava ja sen kehitystä voisi seurata.
Tästä syntyikin
pohdinta kuinka testata asennon lopullista toimivuutta tehontuoton ja
aerodynamiikan suhteen, eli w/CdA suhdetta parhaiten. Tietenkään
ratkaisu ei ole mallia ‘kerrasta poikki’, sillä totuttelu
asentomuutoksiin ottaa aikansa, ja isompien muutosten kanssa se
kannattaa tehdä progressiivisesti osissa. Myös lihaksiston
tottumattomuus uuteen asentoon luo rajoitteita nopealle
adaptaatiolle.
Pääasiassa
testimalleja on mielessäni neljä, joista mikään ei yksin riitä
vastaamaan kokonaisuutena:
1. RPE
intervallit – Asentomuutoksen tarkastelu
Tehdään
tavoitetehon/nopeuden ympärillä vetoja eri asennoista tarkkaillen
ainoastaan nopeutta (ja piilotetaan sekä syke että teho). Jokaisen
intervallin jälkeen arvioidaan vedon suhteellinen RPE (Rate of
Perceived Exertion) ja jälkeen päin tuntemuksiin yhdistetään
syke- ja tehoinformaatio analyysiä varten. Toki uusien lihasten
rekrytointi pyöritykseen tuo oman lisänsä aluksi tässä testissä.
2. Yhden asennon
ramppitesti aerodatalla
Yhden asennon testi
aeroasennon ja tehontuoton kynnyksen selvittämiseen. Kuten omassa
tapauksessani mainitsin; huomasin asennon kärsivän tehon noustessa
tietyn rajan yli. Kyseessä oli ramppitesti nousevalla teholla: 2min
välein uudelle tehoportaalle. Tämä yhdistettynä aerodynamiikkaan
liittyvään dataan voisi auttaa hahmottamaan aeroasennon
tehorajaa/kynnystä: milloin data näyttää asennon huononemista
lisääntyneen tehon ja lihastyön vuoksi. Testi on hienovarainen ja
tuuliolosuhteiden muutokset vaikuttavat tulokseen. Toisaalta kuvaus
ja visuaalinenkin tarkastelu jokaisella portaalla antaa informaatiota
kulmien ja siten asennon muutoksista.
3.
FTP/Kynnys/Vo2Max testi eri asennoista
Kuluttavin, mutta
fysiologista dataa tarjoava testi. Protokollana aika kuluttava, mutta
myös totuuden mukainen. Ei tosin vastaa kysymykseen säilyykö
asento hyvänä ellei tähänkin käytetä visuaalista tarkastelua
jatkuvasti.
4. Aerobic
Decoupling testi
Reipas
vauhtinen pidempi kestoinen harjoitus, jossa pysytellään asennossa
mahdollisimman paljon. Toiminee parhaiten pidemmille matkoille
tähtääville urheilijoille. Asennon toimivuudesta ja
adaptaatioprosessista saadaan informaatiota jälkianalyysillä.
Harjoituksen kuormittava, mutta toiminee ajoittain tehtävän
kontrolliharjoituksena?
Usein urheilija myös
tunnistaa jo hyvin nopeasti erilaisten asentojen rasitteet ja
rajoittavat tekijät nopeasti. Se tottuuko tai totutteleeko niihin on
ajan ja harjoittelun kysymys. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että
aluksi haastavampi asento josta urheilija tuottaa 220W voi olla
nopeampi ja parempi kuin mukavasta asennosta 250W – tähän kun
lisäämme spesifisen harjoittelun tuoman adaptaation sekä
potentiaalin ja kasvatamme tuota 220W lukemaa on matalampi tehoinen
asento melko perusteltu.
Meni aika pitkäksi,
mutta toivottavasti jaksoit lukea. Ja kysy tai kommentoi kokemuksiasi, jos jotain tuli mieleen –
auttaa mahdollisesti minuakin selventämään ajatuksiani.
No comments:
Post a Comment