Monday, 26 June 2017

#arodynamics - Missä menee aerotesti?

Ajonopeus vs. Ilmanopeus

Olen tehnyt omia testejä ja beta testiä jo hyvän matkaa. Jokaisella kerralla olen saavuttanut systeemille asettamani tavoitteet ja testattaville olemme löytäneet lisää vauhtia. Vielä on testejä jäljellä ohjelmassa ja työkalujen kehitystyö jatkuu.

Tämän viikon ohjelmassa systeemin kannalta on suunniteltu vierintävastustestit (Crr) Helsingin velodromilla kahdella tai jopa kolmella eri rengassetillä, jotta saamme paremman käsityksen betonin rullaavuudesta ja voimme tarkentaa tuloksia sekä protokollaa sen mukaan. Jos nämä testit osoittavat toimivansa systemaattisesti ja luotettavasti, voimme kenties lisätä rengastestit palveluihimme. Tässä kohdassa, ennen hyperaktiivista innostumista, pitää kuitenkin muistuttaa myös itseä: Crr on lämpötilan mukaan muuttuva ja eri rengaspaineet aiheuttavat renkaiden lämpiämistä eri tavoin eri olosuhteissa.

Tällä viikolla testataan myös nopeussensoreita, sekä rullilla että velodromilla, sillä Garminin navan ympärille kiinnittyvä sensori tuntuu aiheuttavan epätarkkuutta ja kohinaa enemmän kuin perinteinen magneettianturi. Siitä ovat asiantuntijat kirjoittaneet, mutta haluan varmentaa asian myös itse. Sääli, sillä napa-anturi on siirrettävyydeltään ensiluokkaa. Uutta testattavaa on myös audiosysteemi, jolla parannamme kommunikaatio ja lisäämme testien tehokkuutta.

Myös testitulosten raportointi on mennyt eteenpäin palautteen perusteella ja alkaa saavuttaa jo lupaavaa muotoa. Haluaisin siihen porrastetun skaalan liittyen asentokohtaiseen ajotuntumaan, mutta vaatii vielä kehitystyötä saavuttaakseen ne hyödyt joita sillä uskon saavuttavani.

Seuraavaksi ajoasennosta:

Säästimme Suomalaisen huippu ratakuskin kilpailuvauhdista 17-20W

Seuraavien havaintojen uskon olevan kaikille kuskeille iloksi. Data ja kuvat viittaavat testeissä siihen, että urheilijan ominaisalueet kadenssin, tehon sekä toki vääntömomentin suhteen vaikuttavat luonnollisesti ajotuntumaan, mutta myös ilman vastukseen. Toisin sanoen, jouduttaessa ‘mukavuusalueen’ ala- tai yläpuolelle asento hajoaa herkemmin.

Kiinnostava löydös parissa testissä on myös ollut se, että verrannollisesti nopein asento on ollut hajotessaan hitain. Olen testannut samoilla asetuksin rentoa/luonnollista asentoa sekä ns. Tiukempaa kilpailuasentoa. Tämä tulee vastaan etenkin pidemmillä matkoilla; väsymyksen tullessa haemme mukavuutta ja siten hakeudumme yllä mainittuun luonnolliseen asentoon. Sen vuoksi on tärkeää löytää hyvä balanssi rennon/luonnollisen ja tiivistetyn kilpailuasennon välille.
Lopuksi; sain myös saksasta lähetyksen tänään. Vanteen, nippeleitä ja pinnoja. Tämä tarkoittaa sitä, että AeroCraft-testiin pääsee tulevaisuudessa muitta mutkitta, vaikka ei omassa pyörässä olisikaan tehomittaria. Lisäidea minulla siihenkin on jo olemassa, mutta siitä lisää tuonnempana. :)


No comments:

Post a Comment