Ajonopeus vs. Ilmanopeus |
Olen tehnyt omia testejä ja beta testiä jo hyvän matkaa. Jokaisella kerralla olen saavuttanut systeemille asettamani tavoitteet ja testattaville olemme löytäneet lisää vauhtia. Vielä on testejä jäljellä ohjelmassa ja työkalujen kehitystyö jatkuu.
Tämän viikon
ohjelmassa systeemin kannalta on suunniteltu vierintävastustestit
(Crr) Helsingin velodromilla kahdella tai jopa kolmella eri
rengassetillä, jotta saamme paremman käsityksen betonin
rullaavuudesta ja voimme tarkentaa tuloksia sekä protokollaa sen
mukaan. Jos nämä testit osoittavat toimivansa systemaattisesti ja
luotettavasti, voimme kenties lisätä rengastestit palveluihimme.
Tässä kohdassa, ennen hyperaktiivista innostumista, pitää
kuitenkin muistuttaa myös itseä: Crr on lämpötilan mukaan
muuttuva ja eri rengaspaineet aiheuttavat renkaiden lämpiämistä
eri tavoin eri olosuhteissa.
Tällä viikolla
testataan myös nopeussensoreita, sekä rullilla että velodromilla,
sillä Garminin navan ympärille kiinnittyvä sensori tuntuu
aiheuttavan epätarkkuutta ja kohinaa enemmän kuin perinteinen
magneettianturi. Siitä ovat asiantuntijat kirjoittaneet, mutta
haluan varmentaa asian myös itse. Sääli, sillä napa-anturi on
siirrettävyydeltään ensiluokkaa. Uutta testattavaa on myös
audiosysteemi, jolla parannamme kommunikaatio ja lisäämme testien
tehokkuutta.
Myös testitulosten
raportointi on mennyt eteenpäin palautteen perusteella ja alkaa
saavuttaa jo lupaavaa muotoa. Haluaisin siihen porrastetun skaalan
liittyen asentokohtaiseen ajotuntumaan, mutta vaatii vielä
kehitystyötä saavuttaakseen ne hyödyt joita sillä uskon
saavuttavani.
Seuraavaksi
ajoasennosta:
Säästimme Suomalaisen huippu ratakuskin kilpailuvauhdista 17-20W |
Seuraavien havaintojen uskon olevan kaikille kuskeille iloksi. Data ja kuvat viittaavat testeissä siihen, että urheilijan ominaisalueet kadenssin, tehon sekä toki vääntömomentin suhteen vaikuttavat luonnollisesti ajotuntumaan, mutta myös ilman vastukseen. Toisin sanoen, jouduttaessa ‘mukavuusalueen’ ala- tai yläpuolelle asento hajoaa herkemmin.
Kiinnostava löydös
parissa testissä on myös ollut se, että verrannollisesti nopein
asento on ollut hajotessaan hitain. Olen testannut samoilla asetuksin
rentoa/luonnollista asentoa sekä ns. Tiukempaa kilpailuasentoa. Tämä
tulee vastaan etenkin pidemmillä matkoilla; väsymyksen tullessa
haemme mukavuutta ja siten hakeudumme yllä mainittuun luonnolliseen
asentoon. Sen vuoksi on tärkeää löytää hyvä balanssi
rennon/luonnollisen ja tiivistetyn kilpailuasennon välille.
Lopuksi; sain myös
saksasta lähetyksen tänään. Vanteen, nippeleitä ja pinnoja. Tämä
tarkoittaa sitä, että AeroCraft-testiin pääsee tulevaisuudessa
muitta mutkitta, vaikka ei omassa pyörässä olisikaan tehomittaria.
Lisäidea minulla siihenkin on jo olemassa, mutta siitä lisää tuonnempana. :)
No comments:
Post a Comment