Ajajan varusteet ovat pääasiallinen
mahdollisuus parantaa asennon liukkautta eli Cd-arvoa. Tottakai, myös
otsapinta-ala voi pienentyä varusteiden mukana, jos ne eivät
alunalkaen ole tiukat ja tyköistuvat. Poikkeuksena mainittakoon
kypärä, joka omaan kokemukseeni perustuen voi vaikuttaa myös
otsapinta-alaan, jos se ei istu.
Kun alkuun kypäristä päästiin niin
jatketaan siitä. Kypärä ja sen sopivuus asentoon on erittäin
tärkeässä roolissa. Se on seurausta itse ajoasennosta ja urheilija
ajotavasta. Nyrkkisääntönä voi pitää, että pitkähäntäinen
kypärä sopii stabiilille asennolle ja urheilijalle, joka ei
juurikaan liikuta päätään ajoasennossa. Lyhyet aika-ajo kypärät
eivät usein ole yhtä nopeita vakaassa asennossa, mutta pään
liikkuessa enemmän tilanne kääntyy usein päälaelleen. Aina
kannattaa myös opetella ajamaan pää paikallaan, koska se on
nopeampaa. Pitkäperäistä kypärää valitessa tulee kiinnittää
huomiota miten kypärän häntä istuu selän ja hartiaseudun muotoon
asennossa.
Absoluuttista vastausta parhaasta
kypärästä ei ole, vaan se täytyy testata. Lyhyt, pitkä ja
kuinka pitkä? Seuraavassa taulukossa omia testituloksiani yleisistä kypäristä esimerkkinä kypärävalinnan merkityksestä:
Kypärä |
CdA ero
|
Tehovertailu (40kph)
|
Aeromaantie kypärä |
0,008
|
+6W
|
Pitkä1 |
0,009
|
+7W
|
Pitkä 2 |
0,000
|
|
Pitkä 3 |
0,004
|
+3W
|
Lyhyt |
0,005
|
+4W
|
Subjektiivinen CdA, vertailukelpoisilla
toistoilla sisävelodromilla antoi yllättäviäkin eroja kypärien
välille. Kiinnostavaa oli etenkin 'Pitkä 1' heikkous, jota sitten
tarkastelin lähemmin kuvista ja syy selvisi nopeasti: kypärä ei
istunut päähäni ja jäi korkealle päälaelle aiheuttaen siten
lisää otsapinta-alaa ja vastusta.
Entäpä asu? Nyt myönnän, että
testauskokemukseni liittyy ainoastaan aika-ajohaalareihin ja
niissäkin itse testaamieni mallien määrä on rajallinen. Mutta
toisaalta, tarkoitukseni on ainoastaan havainnollistaa asujen eroa ja
teen sen kahdella laadukkaalla pitkähihaisella off-the-shelf asulla:
Asu |
CdA ero
|
Tehovertailu (40kph)
|
Haalari 1 |
0,000
|
|
Haalari 2 |
0,014
|
+11W
|
Ero oli huima, vaikka molemmat tuotteet
ovat laadukkaita. Mainittakoon tässä, että olen 'Haalari 1' ja sen
edullisempaa mallia testannut vastakkain. Ero oli samaa luokkaa kuin
tässä yllä esitetty, mutta hintaluokkakin on eri. Sopivan asun
valinta saattaa tehä suuria eroja lopputulokseen. Erot johtuvat
suurilta osin asunsuunnittelussa tehdyistä materiaaliratkaisuista ja
saumojen sijoittelusta. Täytyy kuitenkin muistaa, että asut
käyttäytyvät eri nopeuksissa eri tavoin, johtuen yllämainituista
seikoista. Vaikka ero näyttää tässä merkittävältä se
tasoittuu vauhdin noustessa ylös 50kmh tasolle. Vielä suurempiakin
eroja voi olla saavutettavissa käyttämällä täysin räätälöityjä
asuja. Täydellinen asu olisikin siis juuri sinun mittoihisi
räätälöity leikkaus, muotojesi mukaan strategisesti sijoitellut
saumat ja kilpailunopeuttasi varten valitut materiaalit.
Muita varusteita aerodynamiikkaan
vaikuttavia varusteita ovat esimerkiksi kengänsuojat (joissa muuten
on suuria eroja), erilaiset ajohanskat ym. pienet lisät. Itselläni
ei testidataa ole, mutta hanskan ja paljaan käden ero on watin tai
pari. Kengänsuojissa on havaittu tuulitunnelitesteissä 4-7W
suuruisia säästöjä verrattuna pelkkään kenkään. Tässä tosin
ei ollut informaatiota oliko kyseessä normi lapikas vai
hessuhopomallin tossu. Vielä viimeinen pointti. Visiiri vai ilman?
Se riippuu kypärästä. Jotkut kypärät toimivat miltei yhtälailla
visiirillä tai ilman siinä missä toiset toimivat huomattavasti
heikommin ilman. Visiiri kylläkin heikentää tuuletusta ja voi
aiheuttaa ylikuumentumista pitkässä suorituksessa. Näin ollen se
heikentäisi tehontuottoa ja tuhoaisi siten aeroedun.
Mitä tästä jäi käteen?
Ohessa esittettyjen tehosäästöjen
valossa huonoimman ja parhaan kokoonpanon eroksi muodostuu: 26W!
Aika paljon. Käyttäkää siis
harkintaa varustevalintoihin! :)
No comments:
Post a Comment