Wednesday, 30 November 2016

#arodynamics - Ajajan varusteista

Ajajan varusteet ovat pääasiallinen mahdollisuus parantaa asennon liukkautta eli Cd-arvoa. Tottakai, myös otsapinta-ala voi pienentyä varusteiden mukana, jos ne eivät alunalkaen ole tiukat ja tyköistuvat. Poikkeuksena mainittakoon kypärä, joka omaan kokemukseeni perustuen voi vaikuttaa myös otsapinta-alaan, jos se ei istu.

Kun alkuun kypäristä päästiin niin jatketaan siitä. Kypärä ja sen sopivuus asentoon on erittäin tärkeässä roolissa. Se on seurausta itse ajoasennosta ja urheilija ajotavasta. Nyrkkisääntönä voi pitää, että pitkähäntäinen kypärä sopii stabiilille asennolle ja urheilijalle, joka ei juurikaan liikuta päätään ajoasennossa. Lyhyet aika-ajo kypärät eivät usein ole yhtä nopeita vakaassa asennossa, mutta pään liikkuessa enemmän tilanne kääntyy usein päälaelleen. Aina kannattaa myös opetella ajamaan pää paikallaan, koska se on nopeampaa. Pitkäperäistä kypärää valitessa tulee kiinnittää huomiota miten kypärän häntä istuu selän ja hartiaseudun muotoon asennossa.

Absoluuttista vastausta parhaasta kypärästä ei ole, vaan se täytyy testata. Lyhyt, pitkä ja kuinka pitkä? Seuraavassa taulukossa omia testituloksiani yleisistä kypäristä esimerkkinä kypärävalinnan merkityksestä:

Kypärä
CdA ero
Tehovertailu (40kph)
Aeromaantie kypärä
0,008
+6W
Pitkä1
0,009
+7W
Pitkä 2
0,000

Pitkä 3
0,004
+3W
Lyhyt
0,005
+4W

Subjektiivinen CdA, vertailukelpoisilla toistoilla sisävelodromilla antoi yllättäviäkin eroja kypärien välille. Kiinnostavaa oli etenkin 'Pitkä 1' heikkous, jota sitten tarkastelin lähemmin kuvista ja syy selvisi nopeasti: kypärä ei istunut päähäni ja jäi korkealle päälaelle aiheuttaen siten lisää otsapinta-alaa ja vastusta.

Entäpä asu? Nyt myönnän, että testauskokemukseni liittyy ainoastaan aika-ajohaalareihin ja niissäkin itse testaamieni mallien määrä on rajallinen. Mutta toisaalta, tarkoitukseni on ainoastaan havainnollistaa asujen eroa ja teen sen kahdella laadukkaalla pitkähihaisella off-the-shelf asulla:

Asu
CdA ero
Tehovertailu (40kph)
Haalari 1
0,000

Haalari 2
0,014
+11W

Ero oli huima, vaikka molemmat tuotteet ovat laadukkaita. Mainittakoon tässä, että olen 'Haalari 1' ja sen edullisempaa mallia testannut vastakkain. Ero oli samaa luokkaa kuin tässä yllä esitetty, mutta hintaluokkakin on eri. Sopivan asun valinta saattaa tehä suuria eroja lopputulokseen. Erot johtuvat suurilta osin asunsuunnittelussa tehdyistä materiaaliratkaisuista ja saumojen sijoittelusta. Täytyy kuitenkin muistaa, että asut käyttäytyvät eri nopeuksissa eri tavoin, johtuen yllämainituista seikoista. Vaikka ero näyttää tässä merkittävältä se tasoittuu vauhdin noustessa ylös 50kmh tasolle. Vielä suurempiakin eroja voi olla saavutettavissa käyttämällä täysin räätälöityjä asuja. Täydellinen asu olisikin siis juuri sinun mittoihisi räätälöity leikkaus, muotojesi mukaan strategisesti sijoitellut saumat ja kilpailunopeuttasi varten valitut materiaalit.

Muita varusteita aerodynamiikkaan vaikuttavia varusteita ovat esimerkiksi kengänsuojat (joissa muuten on suuria eroja), erilaiset ajohanskat ym. pienet lisät. Itselläni ei testidataa ole, mutta hanskan ja paljaan käden ero on watin tai pari. Kengänsuojissa on havaittu tuulitunnelitesteissä 4-7W suuruisia säästöjä verrattuna pelkkään kenkään. Tässä tosin ei ollut informaatiota oliko kyseessä normi lapikas vai hessuhopomallin tossu. Vielä viimeinen pointti. Visiiri vai ilman? Se riippuu kypärästä. Jotkut kypärät toimivat miltei yhtälailla visiirillä tai ilman siinä missä toiset toimivat huomattavasti heikommin ilman. Visiiri kylläkin heikentää tuuletusta ja voi aiheuttaa ylikuumentumista pitkässä suorituksessa. Näin ollen se heikentäisi tehontuottoa ja tuhoaisi siten aeroedun.

Mitä tästä jäi käteen?
Ohessa esittettyjen tehosäästöjen valossa huonoimman ja parhaan kokoonpanon eroksi muodostuu: 26W!

Aika paljon. Käyttäkää siis harkintaa varustevalintoihin! :)

No comments:

Post a Comment