Esimerkki aerodynamiikan tärkeydestä tyypillisellä stetsonvakiolla CdA = 0,27 ja 5% muutoksella (huom. stetsonvakio=
valistunut ja perusteltu hatusta vedetty arvio tyypillisestä
arvosta):
Viitteellisessä esimerkissä ajaja haluaa saavuttaa 40km/h
keskinopeuden ja tiedämme sen vaativan 275W keskitehoa täysin
tasaisella, suoralla, tyynellä reitillä. Tuosta tehosta menee
vähintään yli 85% pelkän ilmanvastuksen voittamiseen (ERO Sports). Mainittakoon, että luku voi olla jopa yli 90%. Kuten
huomataan 5% parannuksella aerodynamiikassa pääsemme 0,6kmh
kovempaa tai 11W pienempään tehon tarpeeseen.
Mäet, mutkat ja
niiden mukanaan tuomat nopeuden vaihtelut vaikuttavat tehon
tarpeeseen vierintävastuksen kanssa, mutta niiden vaikutus
kokonaisuuteen jää todella aerodynamiikan jalkoihin tasaisessa
maastossa. Myös jarrutukset ja asennon hajoamiset ovat lopulta
kokonaisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Aerodynamiikka pyörän päällä
tutkii siis ilman ja kuskin sekä pyörän vuorovaikutusta. Toisin
sanoen, kuinka kuski 'läpäisee' ilmavirran. Moni tietää tuon
maagisen lyhenteen, joka tunnetaan myös nimellä CdA. Nuo kolme
kirjainta kuvaavat juuri tuota ilman läpäisevyyttä. CdA on
yksinkertainen kertolasku, jossa ajajan otsapinta-ala (A) kerrotaan
liukkaudella (ilmanvastuskertoimella, Cd).
Otsapinta-ala muokatusta valokuvasta |
Otsapinta-ala ilmaistaan yleisimmin
neliömetreinä, Se on se pinta, joka kohtaa ilmavirran – kuinka
suuri möykky muodostuu ilmanvastukseksi. Se on mitä suurimmissa
määrin suoraan kiinni koostasi, liikkuvuudestasi ja asennostasi, ja
vähemmän varusteista. Sen kautta aerodynaamisuuden parantaminen on
kokemukseni mukaan selkeämpää; kun ala pienenee – asento
nopeutuu.
Tuo liukkauskerroin (Cd) on
monimutkaisempi käsittää ja parantaa. On raportoitu, että tuo arvo sijoittuu 0,7 ympärille aika-ajoasennossa ja 0,9-1,1 ympärille maantiepyörällä otteesta riippuen. Se ilmaisee objektin
käytöstä ilmavirrassa - kuinka sujuvasti ilma virtaa tuon möykyn
yli, ohi ja ympäri. Karrikoidusti voimme verrata luotia ja
arpakuutiota, joiden otsapinta-ala on sama. Ammu luoti ja arpakuutio
samalla lähtönopeudella; kumpi lentää pidemmälle? Pyörälijän
kohdalla asennon ”kompaktius ja luotimaisuus” pienentävät tuota
kerrointa yhdessä sopivien varusteiden kanssa. Tähän vaikuttaa
esim. missä kulmassa eri ruumiinosat kohtaavat ilman, asu, kypärä,
kiekot ja muu materiaali?
Yleensä, kun subjektiivista CdA:ta
testataan ns. jokamiehen työvälinein lopputuloksena nimenomaan on
CdA. Tehtyjen muutosten vaikutusta on vaikea pilkkoa jomman kumman (A
tai Cd) syyksi. Asentoa muuttamalla todennäköisesti tulee
vaikuttaneeksi molempiin tekijöihin, mutta tuloksen ollessa entistä
pienempi – onko sillä niin väliä kumpi paranee ja missä
suhteessa? Tosin, jos tiedät otsapinta-alasi, tiedät myös kuinka
liukas asentosi on.
Pähkinänkuoressa; mitä pienempään
CdA-arvoon pääset sen vähemmän tarvitset tehoa samaan vauhtiin
tai pääset samalla teholla kovempaa. On kuitenkin syytä muistaa,
että CdA ei ole kaikki kaikessa, vaikka niin on helppo kuvitella.
Siksi CdA:ta ei tule minimoida – mieluummin optimoida eli tähdätä
parhaaseen mahdolliseen tehontuoton ja aerodynamiikan suhteeseen:
Kuskin minimoitu CdA on usein
epämukava, tehoton ja epätaloudellinen. Ääripään hakeminen on
kuitenkin hyväksi optimia etsittäessä. Optimointi on siis ”the
way” ja se tarkoittaa aerondynamiikan, biomekaniikan ja fysiologian
yhdistämistä. Tuo yhtälö ja balanssi taas on riippuvainen
suorituksen kestosta: 10 tempo vaatii erilaista lähestymistä kuin
täysmatka.
Ääripään metsästystä Liettuassa turvallisessa olosuhteessa. |
Vielä sana CdA:sta:
Kun kuulet itsetestattuja CdA lukemia, ne ovat suhteellinen. Ei absoluuttinen, ei
väärä, mutta suhteellinen. Absoluuttisen CdA:n saa varmimmin
mitattua tuulitunnellissa, joka soveltuu hitaampiin nopeuksiin. Muut CdA-arvot ovat subjektiivisia arvioita: tehomittarin kalibraatiot
vaihtelevat, vierintävastus vaihtuu ja perustuu arvioon, kaikki
CdA:ta määrittelevät laskentametodit ovat arvioita. CdA:n kanssa
kikkaillessa on tärkeää, että omat tulokset ovat toistettavia ja
keskenään verrannollisia.
Okei, tämä oli tässä tällä erää.
Toivottavasti sain havainnollistettua. :)
No comments:
Post a Comment