Thursday, 15 February 2018

Enemmän aeroa, enemmän energiaa.


Huomasin puhuneeni paljolti nopeudesta ja tehosta, tehosta ja nopeudesta, tehosta ja tehosta, nopeudesta ja nopeudesta. Tänään tuijottaessani ruokakaappiin näin pohjalla patukoita ja päädyin pohtimaan uutta näkökulmaa.

Otetaanpa esimerkki tai kaksi, koska ihmisen hyötysuhde liikkuu 20-25% välimaastossa, mutta käytämme keskeltä arvoa 22.5%. Englanniksi se on Gross Mechanical Efficiency.

Ajaja ajaa 180km pyöräosuutta nopeudella 36km/h, joka tekee pyöräilyn loppuajaksi viisituntia. Urheilijalla on CdA 0.27 ja muutosten kautta se putoaa merkittävästi tasolle 0.23. Näillä oletuksilla tuulettomassa ja tasaisessa maastossa tehontarpeeksi muodostuu 207W tai 183W, jotta tavoite nopeus pysyy yllä:

Tehty työ määrä pyöräosuudella muodostuu seuraavasti: kJ=W*s/1000

(A) – 207W * 18.000s / 1000 = 3726 kJ
(B) – 183W * 18.000s / 1000 = 3294 kJ

Kaloreiksi tämä kääntyy: kJ / 4.184 / 0.225

(A) 3726kJ / 4.184 / 0.225 = 3956 KCal
(B) 3294kJ / 4.184 / 0.225 = 3499 KCal

Ja eroksi muodostuu siis laskennallinen 432 kJ tai 457 KCal

Kahden esimerkin erotus on siis 432 kilojoulea tai 457 kaloria tehdyn työnmäärässä. Toisin sanoen, sinulla on näin paljon enemmän varoja säästössä juoksuosuudelle, jos pidät saman energiasuunnitelman. Tai voit skipata geelin tai pari – silti säilyttäen saman resurssin juoksuun. Jos sinulla siis on tehotavoite kilpailuun, sinulla on myös tavoiteltu kJ-määrä automaattisesti.

Käytännössä tämä on erittäin huomionarvoista, jos kilpailet pian aero-optimoinnin jälkeen. Tämä siksi, koska usein tehon tuotto hieman kärsii aluksi aggressiivisten asentomuutosten johdosta. Nyt voit kuitenkin kääntää aeroparannukset voitoiksi juoksuosuudella. Tässä minulla on kuitenkin teille triathlonistit kysymys, koska itse en koskaan lopulta päässyt viivalle asti.

Miten te koette pyöräilyn ja juoksun suhteen? Jos kuvittelet voivasi poistaa 20W, tai 10W, pyöräilystä, kuinka paljon se vaikuttaisi juoksuusi?

No comments:

Post a Comment