On ollut taukoa
blogista. Siihen on syynsä, erittäin hyvät syynsä – oikeastaan
parhaat syyt. Mutta en nyt jaarittele niistä, koska ne ovat parhaat
syyt. Eipä vaan; olin syksyn Norjassa työkeikalla ja aloitin
leipätyöt pankissa Applied Data Science osastolla. Tulipa kuitenkin
juostessa ajatus avata blogivuosi 2018 eli idea mistä raapustaa.
Siispä, muutama
nopea vinkki pyörälle. Niin nopeaa, että mahdollistat ennätyksien rikkomisen heti kauden
alkuun. Mutta ne ovat sattumanvaraisessa järjestyksessä, jottei
tarvitse miettiä mikä on tärkein. Mikä parasta, ne eivät
vaadi suuria investointeja, iso osa on itseasiassa
ilmaisia jollei aikaa lasketa.
(1) Pacing, pacing
,pacing
Käytä tehot missä tarvitset: vastatuulessa ja ylämäessä. Säästä alamäessä ja ylläpidä tasaisella. Järkevällä vauhdinjaolla pääsee paljon parempiin tuloksiin kuin tasatehon tuuppaamisella alusta loppuun. Kyseessä on taiteen laji, mutta paneutumalla sen oppii ja parantuneet tulokset motivoivat.
(2) Asento ilman
säätöjä
On yksi asia, että
asento on säädöiltään kohdallaan. Mutta toinen kokonaisuus on
olla aika-ajoasennossa ryhdikkäästi mutta rennosti. Laita traineri
peilin eteen; ota kilpailu asento ja tsekkaa. Sen jälkeen mieti
kuinka saisit pinta-alaa pienennettyä. Tyypillisesti pudottamalla
pään, harjoittelemalla hartioiden asentoa ja hakemalla käsien
otetta – saat aikaan jopa merkittäviä tuloksia. Pinta-ala on aeroa ja ryhti on tehoa.
(3) Monta asentoa
Alamäessä voit
hakea aeroa tehon kustannuksella, koska se on loogista. Ylämäessä
voit hakea tehoa aeron kustannuksella, koska se on loogista.
Tasaisella kannattaa olla aero tai ainakin semi-aero; asentoa voi
vaihtaa nousematta pystyyn ja näin ollen ehkäistä kumulatiivista
rasitusta hartiaseudulla tai jopa jaloissa.
(4) Pidä pakka
puhtaana
Putsaa ketju, rissat
sekä pakka ja rasvaa ne huolella. Säästät tuolloin watin jos
toisen ellet jopa kolmea tai neljää. Myös osien käyttö ikä
kasvaa merkittävästi.
(5) Katso missä
eväät on, miten syöt ja milloin syöt
Missä eväät on
(jos on), miten hoidat tuon tärkeän toimituksen ja missä kohdassa.
Mitä haluan sanoa on:
-
Eväiden sijoittelu haastavaan paikkaan pakottaa sinut avaamaan asennon – ja se hidastaa.
-
Kannattaa opetella syömään aeroasennosta, koska se on yksinkertaisesti nopeampaa
-
Tuloksen parantamiseksi kannattaa syödä strategisissa vaiheissa; esim. kääntöön tullessa on hyvä heittää evästä ääntä kohti, kun vauhti pitää ottaa muutenkin pois.
(6) Klossit
kohdalleen
Talvikaudella
kannattaa kokeilla veivata klosseja etu-takasuunnassa, sillä sieltä
on löydettävissä ilmaista tehoa, joka kesällä kääntyy
vauhdiksi. Klossien asennolla voit myös vaikuttaa pohkeiden käyttöön
pyöräilyssä, joka vaikuttaa juoksu vauhtiin. Potentiaalinen
win-win ja nyrkkisääntönä: taaempi klossi, vähempi pohje. Ja
oikealla klossin asennolla välttää myös rasitusvammoja (tai voi
kompensoida jo olemassa olevia kuten allekirjoittanut). Myös aerodynaamista etua on marginaalisesti havaittavissa taka-asennossa, kun efektiivinen satulan korkeus muuttuu
(7) Satula
Listan ainoa, joka
vaatii valuuttaa. Satula on aika tärkeä ja aika haastava. Sen
täytyy olla sopiva. Sopiva tarkoittaa riittävän mukavaa, joka
antaa liikkua ja on tukeva. Sopiva tarkoittaa satulaa, jolla voi ajaa
aika-ajoasennosta ja pystystä. Sopiva tarkoittaa satulaa, joka
sallii riittävän matalan aeroasennon. And here is the kicker: kun
testaat satulaa, se voi hämätä. Testissä ollaan usein tuoreita,
jolloin tapaamme istua yhdellä tavalla satulassa ja väsyessämme
istumme eri tavalla – todennäköisesti valumme eteenpäin. Joten
satulaa testatessa pitäisi ajaa kovaa ja riittävän kauan. Toinen
satulaan liittyvä tekijä on alaraajojen tunnottomuus, polvi- ja
jopa nilkkakivut sekä mahdolliset selkävaivat. Niin paljon kuin
haluaisin kertoa, mikä on hyvä satula niin en voi. Minulle sopii
ISM, muillekin ehkä ja joillekin ei. Selvää on se, että kehno
satula on kehno.
(8) Kadenssialue
Mitä laajempi
kadenssialue, sitä kivampaa sinulla on loppumatkasta. Jos pystyt
mukavaan tehontuottoon monella kadenssilla, sen parempi. Joudut aina
vain epätodennäköisemmin alueelle joka epämukavuusalueena
tunnetaan, mitä laajempi kadenssialue on sinulle mukava.
(9) Tiukat trikoot
Vaatteet on tärkeät
olla tyköistuvat. Mitä vähemmän ryppyjä, sitä nopeampi vauhti.
Yksi ja kaksiosaisen yhtälailla tyköistuva asun ero ei ole suuren
suuri pienemmissä nopeuksissa, joten siitä en muodosta
kynnyskysymystä tässä.
(10) Renkaat
Slicksit vai
traktorin renkaat – siinä se. Renkaissa on suuria eroja, mutta
niistä on myös hyvin dataa (esim. Tom Anhaltin testit). Teemme aina
kompromissin vierintävastuksen ja pistosuojauksen välillä, mutta
Graphene-teknologia on tuonut tähän muutosta. Hyvän mutta kestävän
ja huonon mutta kestävän renkaan välinen ero on tuntuva, jopa
useita watteja.
Hope this makes sense. Blogin kirjoittaminen on
ruosteessa, mutta pohjalta on hyvä ponnistaa.
Be fast and have
fun.
No comments:
Post a Comment